2012/05/02

Pembangunan atau Alam Sekitar

salam ol...

My lecture ada bagi tugasan yang berkenaan pembangunan dan alam sekitar dalam subject Environment Impact Assessment (EIA)...
lecture saya bagi berkenaan tentang KTCC....

KTCC???

mesti orang bukan asal terengganu mesti tidak tahu kn ape tu kan...

nie penerangannya.,..

Kuala Terengganu City Centre (KTCC)
The planned development covers an estimated 8,000 hectares facing the South China Sea and is envisioned to become a city centre that will transform Kuala Terengganu into a vibrant Heritage Waterfront City. The 7 km radiating from the centre of Sungai Terengganu estuary extending north, east and south of Kuala Terengganu city area set to further boost the state's ecomony. KTCC is envisioned to become a city centre that will excite the senses, energising and connecting the broader city to the waterfront, thus strengthen the image of Kuala Terengganu as a lively Heritage Waterfront City consistent with the vision set forth by the State Government. With the catalyst components as an Integrated Lifestyle Enclave, the Learning Quarter and as a Health and Wellness Village, KTCC will be promoted as a Tourism Gateway featuring:
* A Royal Township                                     * A Cultural & Heritage City Destination
* A Waterfront Destination                           * An Island Gateway Destination
* A Hub for Meetings, Incentives, Conventions & Exhibitions
Source :  http://tourism.terengganu.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=282&lang=en 
 
ni saya copy n paste je,..

dalam subject ini kite org di kehendaki dan menghalang penubuhan/ pembinaan bangunan tersebut sebab jikalau pembinaan KTCC dijalankan juga, banyak benda atau economi yang akan musnah begitu sahaja... sebagai contoh economi nelayan kampung tersebut... seperti kita tahu, dengan pembinaan KTCC tersebut memberi peluang pekerja tapi nampak pelik klu nelayan  yang bertahun pergi ke laut tiba-tiba berkerja di dalam mall atau pekerja buruh semasa pembina KTCC... siapa yang ini mengubah cara hidup dengan drastik kn... selain itu, tinggi kebarangkali harga ikan dan sotong yang agak popular di Kuala terengganu akan naik harga melambung2x.... sekarang sudah terbukti kesannya apabila penambakan teluk jadi tanjung untuk runway untuk flight (Airport sultan Mahmid Kuala Terengganu),banyak pantai yang musah dek kerana runway airport tersebut. contohnya pantai tok jembal, facility yang kerajaan seperti wakaf, jalan dan etc hampir semua musnah.. hal ini membazir duit kita... jadi apa yang anda fikir adakah kita memilih pembangunan atau alam sekitar? fikir2xkn lah..

k lah.. nanti sambung ballik...

**p/s/; ini hanyalah pendapat tidak berkenaan hidup atau mati.

0 comments:

Post a Comment