2011/12/29

Back to Nature IV

hai semua...
Huuurp..... (Buang Habuk)..
Lama tak online.... sebuk memanjang.. nie baru ada peluang untuk buat entry walaupun exam dah nak dekat... Doa kn saya cemerlang dalam exam... (amimm...)
Back to Nature IV ini saya akan bawa semua anda ke sebuah pulau bebas cukai... anda tahu tak????
bukan langkawi.. tapi Labuan....
Tahu tak, di labuan ada Marine Park???
.....
.....
......|
.....
....
mesti tak tahu kan... saya pun sebenarnya tahu gak .. walaupun saya pernah study kat sana duli...huhuhu... tapi saya pernah dengar je lah... walaubagaimanapun saya akan share tentang Marine Park Pulau Labuan...


Labuan Marine Park ini terletak 2 kilometer dari selatan Pulau Labuan. Taman ini merangkumi 10 kilometer persegi yang mana terdapat 3 pulau yang kecil iaitu pulau Kuraman, Pulau Rusukan kecil dan Pulau rusukan Besar. Ia juga mempunyai pantai berpasir, pulau terubu, trek hutan dan sebagainya. di sana juga boleh kita boleh menjumpai ular, rama-rama yang jarang di jumpai dan burung prolifik. untuk makluman semua. taman ini telah dikenal pasti untuk di naik taraf di bawah Rancangan Malaysia Ke-8 (2001-2005). banyak kemudahan yang telah di bina seperti Chalet, tapak perkhemahan dan jeti. bekalan air dan elektrik turut dipasangkan....

Kedudukan Labuan Marine Park dari Pulau Labuan


Keluasan Labuan Marine Park

Pulau-pulau yang terliubat

pulau yang saya suka di antara pulau adalah pulau kuraman.. tahu tak kenapa??
sebab die macam ikan Pari.. and so UNIK....

****Memancing adalah di Larang di Kawasan Marine Park...

Sumber: labuan Tourist

0 comments:

Post a Comment