2013/10/11

Membeli Tiket Malaysiaairlines (MAS) Sendiri

Mesti banyak orang yang ingin membeli tiket sendiri tetapi takut untuk melakukannya kerana tiada cara-cara untuk membelinya. Di sini saya akan ajar secara lengkap bagaimana ingin membeli tiket malaysiaairlines (MAS) dengan mudah. Untuk maklumat yang penting, perkara yang perlu adalah kita hendaklah memiliki kad kredit ataupun maybank2u dan cimbcliks untuk proses pembayaranya nanti. Sesiapa tiada maybank2u dan cimbcliks anda boleh mendaftar kad anda di mesin atm untuk dapatkan pin dah daftar di internet di laman maybank2u untuk pengunaan akuan maybank atau Cimbclicks untuk pengunaan akuan Cimb Bank. Daftarnya tidak sampai 5 minit pun terus siap.

Step 1: Anda perlu layari Malaysia Airlines .

Step 2: Paparan Seperti di bawah akan ditujukan.

 


Step 3: Pergi Ke Kotak atau Bahagian seperti di bawah, jika anda membeli hanya pergi balik anda tekan butang return, tetapi jikatau anda memilih hanya untuk pergi anda tekan butang one way. Kemudian anda memilih di kotak "From" yang mana ada daripada lapangan mana. "To" ialah tempat yang anda ingin pergi. "Departure" Tarikh anda ingin pergi manakala "Return" tarikh anda ingin balik ke tempat asal. Tetapi jika anda memilih sehala, tarikh di Kotak "return" tidak perlu di isikan. kemudian isikan penumpang yang dewasa ke bahagian "adult", "Childeren" untuk kanak atas umur 2 tahun dan "Infants" untuk yang berumur bawah 2 tahun. Kemudian tekan butang Find Flights.



 Step 4: Papar seperti di bawah akan di tunjukan. Anda di kehendaki memilih masa anda dengan menekan kotak bulatan seperti di bawah.

Menekan Kota di bulat di hadapan harga.

Step 5: Harga seperti di bawah akan di tunjukan selepas anda memilih melakukan step ke 4 seperti di atas. harga ini terletak sebelah kanan dan di bawah sekali. Jikalau sudah confirm membeli anda hendaklah menekan kotak "Next".
 Step 6: Paparan seperti di bawah akan di pamerkan iaitu masa dan harga tiket di ringkaskan. Di Bahagian kanan sekalu ialah ringkasan harga. di situ ada harga termasuk insurance. jikalau tidak ingin membeli insurance sila ikut step ke 7 dan jikalau ingin membeli insurance sila pergi step 8.

Step 7:  Insurance ini berharga rm 18, tetapi jikalau anda tidak ingin milikan insurance ini ada boleh buangkan di kotak yang bertanda betul dengan klik dengan cursor dalam kata lain Unclick.

Step 8: Selepas selesai anda di kehendaki  memilih seterusnya dengan Malaysia Airline Member (untuk yang Berdaftar dengan MAS). jikalau anda tidak berdaftar hanya klik butang "Continue as a guest" dan seterusnya tekan butang Next. Total itu adalah harga tiket anda.

Step 9: anda di kehendaki mengisi maklumat penumpang dan  jikalau ada kota yang memiliki " * " ini adalah wajib di isi oleh penumpang. Yang tiada simbol tak perlu isi pun tak ape. Selepas itu, jikalau anda ingin memilih tempat duduk tekan kotak "Choose your seat" dan Step 10 tetapi jikalau tidak ingin memilih tempat duduk anda tekan kotak "Process to Payment" Step11.




Step 10:  Anda boleh memilih tempat duduk anda. yang berwana kuning dan kelabu. yang berwana kuning berharga rm20 manakala kelabu berharga rm10. Yang berwana biru dan ada garisan merah maksudnya sudah di miliki. Tetapi jikalau anda tidak memilih seat adalah percuma.

Step 11: Proses pembayaran, Seperti yang saya beritahu awal tadi. Pembayaran hanya boleh di buat melaui tiga cara seperti gambar rajah di bawah. sebelumbuat pembayaran anda hendaki memeriksa untuk kali terakhir seperti gambar di bawah bahagian your selection. Adakah benda yang anda beli tersenarai seperti contoh seat.

  kemudian tekan butang yang ada ter ter tulis " I have...." dan confirm payment.


Enjoy Your travel...

18 comments:

Unknown said...

Done follow sini #47. Follow back - http://sharifahamarina.blogspot.com/

Unknown said...

Tiket flight mas nie termasuk ngn luggage ke ? Then brape kilo luggage yg dibenarkan ?

My CoLleCtIoN said...

Amalina aziz:sorrybaru reply...sebuk ber-holiday... luggage 20kg... aha sekali..

Unknown said...

Tq untuk info ni..good..rupenye bleh bli tiket Mas gna mybank2u ke?baru tau..ingtkn gne kad kdit je.

Unknown said...

ni kalau cimb clicks dpt tak? sbb byk kwn ckp maybnk to u je dpt even cimb click ade dlm list options

My CoLleCtIoN said...

shirley: boleh... hanya cimbclicks and maybank2u

miejackMieza... said...

Tumpang tanya, kalau kita dah beli melalui cimbclick dan dah dpt itinerary dlm email.. so print yg tu je ke utk check in nanti... tqvm

My CoLleCtIoN said...

Sorry lambat reply.. Busy sejak-sejak nie.. Ya.. Print benda tu je

Unknown said...

siap dgn luggage ke ..maknanya xperlu byr untuk luggage lg

Unknown said...

Lps print tu nnti bg mse check in dn akn dpt tiket??

Unknown said...

Lps print tu nnti bg mse check in dn akn dpt tiket??

Unknown said...

nak tanya la, kalau kita tak pilih seat, kan ada dalam kotak pilihan seat ada tulis "occupied seat". adakah itu seat yg diberikan kepada kita?

milk said...

Ezaida: kalau pilih seat kena charges.. tapi nak jimat pilih semasa check in..

Unknown said...

Sy tmph tiket mas..tp xpernh berjya..sbb msa nk payment tuh lma gilerr tggu...smpai error....sy gna maybank2u...mcm mne erk??

Unknown said...

Sy tmph tiket mas..tp xpernh berjya..sbb msa nk payment tuh lma gilerr tggu...smpai error....sy gna maybank2u...mcm mne erk??

Srikandi said...

Milk apa mksd jimat pilih masa check in?mmaf x clearr

milk said...

@nadia Abd Razak: jimak yg saya maksudkan.. kita boleh save duit untuk pemilihan seat awal... sebab kalau pilih seat time checkin.. FOC..

Unknown said...

Nk tnya...dlm pengenalan penumpang x perlu nbr ic ke?

Post a Comment